خانه/دسته‌بندی نشده/ویزان در آندومتریوز
آخرین بروز رسانی: 23ام مرداد, 1402

ویزان در آندومتریوز

Visanne (dienogest) که توسط Bayer به بازار عرضه می شود، […]

Visanne (dienogest) که توسط Bayer به بازار عرضه می شود، یک ضد بارداری هورمونی است که به تنهایی یا همراه با استرادیول استفاده می شود.

در آندومتریوز، این دارو برای کاهش درد و اندازه ضایعات آندومتر استفاده می شود.

در حالی که Visanne برای درمان آندومتریوز در اروپا و چندین کشور در آمریکای لاتین و آسیا و اقیانوسیه تایید شده است، اما توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده است.

ویسان (ویزان) چگونه کار می کند
ویسان یک هورمون مصنوعی شبیه پروژسترون (پروژستین) است. پروژسترون نقش مهمی در چرخه قاعدگی ایفا می کند، زیرا رحم را برای لانه گزینی احتمالی تخمک بارور شده آماده می کند. همچنین با عمل استروژن مخالف است. استروژن رشد ضایعات آندومتر را تحریک می کند در حالی که پروژستین هایی مانند Visanne می توانند رشد آن ضایعات را مهار کنند.

ویسان در آزمایشات بالینی
یک کارآزمایی بالینی تصادفی فاز 3 کنترل شده با دارونما (NCT01822080) ایمنی و اثربخشی Visanne را برای درمان آندومتریوز ارزیابی کرد. در مجموع 255 زن مبتلا به آندومتریوز به طور تصادفی برای دریافت 2 میلی گرم Visanne خوراکی در روز یا دارونما انتخاب شدند.

پس از 24 هفته درمان، نمره درد لگن زنانی که ویسان مصرف می‌کردند، 67 درصد و در زنانی که دارونما مصرف می‌کردند، 26 درصد در مقایسه با شروع کارآزمایی کاهش یافت. این درمان همچنین منجر به بهبود کلی در کیفیت زندگی زنان شد. Visanne به خوبی تحمل شد و تراکم مغز استخوان را کاهش نداد، که یک عارضه جانبی رایج داروهای ضد بارداری هورمونی است.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی فاز 3 دیگر (NCT00225199) اثربخشی و ایمنی Visanne را در مقایسه با دارونما ارزیابی کرد. در مجموع 198 زن مبتلا به درد لگن مرتبط با اندومتریوز، 2 میلی گرم ویزان خوراکی در روز یا دارونما به مدت 12 هفته دریافت کردند.

نتیجه اولیه کاهش درد لگن بود که در مقیاس آنالوگ بصری (VAS) اندازه گیری شد که در آن 0 میلی متر نشان دهنده فقدان درد و 100 میلی متر نشان دهنده درد غیرقابل تحمل است.

پس از 12 هفته درمان، امتیاز VAS در گروه Visanne 27.4 میلی متر و در گروه دارونما به میزان 15.1 میلی متر در مقایسه با شروع کارآزمایی کاهش یافت. تفاوت از نظر آماری معنی دار بود. Visanne به خوبی با عوارض جانبی کمی تحمل شد.

این مطالعه همچنین ارزیابی کرد که آیا استفاده از داروهای مسکن در طول مداخله تغییر کرده است یا خیر. استفاده از داروهای مسکن حمایتی در هر دو گروه کاهش یافت، اما تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها مشاهده نشد.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی در حال انجام (NCT03142035) در مرکز پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت لبنان به دنبال مقایسه اثر Visanne با یک آگونیست گیرنده GnRH بر باروری زنان مبتلا به اندومتریوز تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) است. این کارآزمایی در حال حاضر در حال جذب بیماران است.

یک کارآزمایی بالینی فاز 4 (NCT02575248) در عباسیه، مصر، به دنبال ارزیابی این بود که آیا ویسان می‌تواند نتیجه باروری را در زنان مبتلا به اندومتریوز مرحله 1 یا 2 بهبود بخشد. شرکت کنندگان برای دریافت 2 میلی گرم Visanne خوراکی در روز یا بدون هیچ درمانی به مدت سه ماه تصادفی شدند. سپس هر دو گروه 5 میلی گرم کلومیفن سیترات را به مدت سه ماه دریافت کردند تا تخمک گذاری ایجاد شود. محاکمه قرار بود در جولای 2017 به پایان برسد اما وضعیت فعلی آن مشخص نیست.

کارآزمایی بالینی فاز 4 دیگری (NCT03789123) در بیمارستان تحقیقاتی و آموزشی Bagcilar در استانبول، ترکیه، در حال ارزیابی اثر درمان Visanne بر روی آندومتریوم ها (کیست های تخمدان) است. شرکت کنندگان یا Visanne به تنهایی، Visanne همراه با استرادیول، یا بدون درمان تا 24 ماه دریافت خواهند کرد. معیارهای نتیجه عبارتند از ذخیره تخمدان (تعداد تخمک های باقیمانده در تخمدان)، اندازه اندومتریوما و نمره درد. کارآزمایی همچنان در حال جذب بیماران است.

یک مطالعه جدیدتر در ایتالیا تأثیر Visanne را به مدت 24 ماه بر کیفیت زندگی و عملکرد جنسی زنان مبتلا به درد آندومتریوز بررسی کرد. در مجموع به 54 زن ویزان و به یک گروه کنترل متشکل از 38 زن داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به مدت 24 ماه داده شد. این مطالعه بهبودهای قابل توجهی را در درد مزمن لگن، دیسپارونی، و دیسمنوره و همچنین تمام اندازه‌گیری‌های کیفیت زندگی برای گروه Visanne نشان داد. هیچ تغییری برای گروه NSAIDs (شاهد) مشاهده نشد.

 

آخرین به روز رسانی: 5 اوت 2019 منبع : آندومتریوز نیوز

***

اندومتریوز نیوز صرفاً یک وب سایت خبری و اطلاعاتی در مورد این بیماری است. توصیه پزشکی، تشخیص یا درمان ارائه نمی دهد. این محتوا قرار نیست جایگزینی برای توصیه های پزشکی حرفه ای، تشخیص یا درمان باشد. در مورد هر گونه سؤالی که ممکن است در مورد یک وضعیت پزشکی داشته باشید، همیشه از پزشک خود یا سایر ارائه دهندگان بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید. هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید یا در جستجوی آن به دلیل چیزی که در مورد آن خوانده اید تأخیر نکنید

سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آید:

*ویسان برای اندومتریوز چه می کند؟
VISANNE حاوی هورمونی به نام دینوژست که یک نوع  پروژسترون است می باشد. قرص VISANNE باعث کوچک شدن بافت آندومتر و کاهش شکایات مرتبط مانند درد لگن و خونریزی های ماهیانه دردناک می شود.

*عوارض جانبی مهم ویزان چیست؟
در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:
درد یا ناراحتی شکم.
اضطراب
درد کمر یا استخوان
توده سینه
درد یا بزرگ شدن سینه
تغییرات در خونریزی واژینال (لکه بینی، خونریزی ناگهانی، خونریزی طولانی یا شدیدتر، یا توقف کامل دوره های قاعدگی)

*چه مدت باید از Visanne استفاده کنم؟
دوز VISANNE روزانه یک قرص بدون وقفه است، ترجیحاً در همان زمان هر روز با مقداری مایع در صورت نیاز مصرف شود. قرص ها باید در طول 28 روز بدون توجه به خونریزی مصرف شوند. وقتی یک بسته تمام شد، بسته بعدی باید بدون وقفه شروع شود

*آیا Visanne قابل استفاده طولانی مدت است؟
یک مطالعه نشان می دهد که درمان طولانی مدت روزانه با Visanne (دینوژست) می تواند برای زنان مبتلا به اندومتریوز مفید باشد و کیفیت زندگی و زندگی جنسی آنها را بهبود بخشد.

*بهترین زمان مصرف ویسان چه زمانی است؟
مصرف قرص را می توان در هر روز از سیکل قاعدگی شروع کرد. دوز Visanne روزانه 1 قرص بدون وقفه است، ترجیحاً هر روز در همان ساعت معین با مقداری مایع در صورت نیاز مصرف شود. قرص ها باید به طور مداوم بدون توجه به خونریزی واژینال مصرف شوند

*اگر مصرف ویسان را قطع کنم چه اتفاقی می افتد؟
اگر مصرف VISANNE را متوقف کنید، ممکن است شکایات اولیه آندومتریوز دوباره رخ دهد. 5. عوارض جانبی احتمالی: ویزان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند

*آیا ویسان می تواند باعث ریزش مو شود؟
عوارض جانبی ویسان عبارتند از سردرد، آکنه، درد سینه، خونریزی غیرطبیعی قاعدگی، افزایش وزن، اختلال خواب، عصبی بودن، از دست دادن میل جنسی، میگرن، اختلالات گوارشی، ریزش مو، کمردرد، ریزش سینه، کیست تخمدان، گرگرفتگی واژینال. ، شرایط آستنیک، تحریک پذیری

دسته‌بندی: دسته‌بندی نشده

نظر شما برای ما با ارزشه

کپچای خودکار *Captcha loading...